Alla inlägg under januari 2011

Av camilla - 23 januari 2011 10:52

  

här är min lilla mage =) 


Igår var hon väldig aktiv i magen man såg hur hon rörig å vred runt, hon rör sig mera än att sparka har jag märk.. fick känna massa hicka igår oxå


vågar inte ställa mig på vågen å kolla hur mkt man har gått upp sen Bm =)


har 69 dagar kvar till förlossning =)

Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka

Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Du

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.

Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

Av camilla - 22 januari 2011 10:44

När fick du reda på att du var gravid? I juli

Hur gammal var du? 22 år
Hur tog din partner det? Glad och lycklig
Mådde du illa mycket? inte så värst.
Hade du mycket halsbränna? ibland
Grät du för ingenting? Ibland
Var du känslig? Ibland
Vad gillade du för mat? Allt som jag gillade innan graviditeten.
När kände du bebisens första sparkar? Runt vecka 25-26
Var du ofta orolig? Ja, mest i början.
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? JA.
Sparkade bebisen mycket? Japp, om kvällarna.
Fick du bristningar? ja, lår,bröst just nu

Blödde du någongång? inget
Levde du på som vanligt? Ja, det gjorde jag….för det mesta.
Hur ofta gick du till mvc? Som vanligt, blir tätare på slutet
Hur många ultraljud gjorde du? 1 så länge

Av camilla - 17 januari 2011 10:41

Inatt fick man inte sova, hon sparkar å rör sig kraftig inatt så de tog säkert 1 timme innan jag somna om, nu börja hon ha natt rytmdygn hehe, inte för jag klagar tycker de är så mysigt =)  idag ska jag åka med tåger till sundsvall från hudiksvall kl 13:25 kommer fram kl 14:30 å då får jag vänta i 2 timmar innan tåget mot Erikslund går, den går 16:39 å då är jga framme i där kl 17:30 ngt, Ska vara hos pappa i 3 dagar men jag ska väl ändå försöka komma hälsa på mamma om jag kan får se om man kan få skjus eller låna en bil för att åka dit =) annars bara ringa brosan,  oxå hälsa på kompis om ja kan =) 


hej venjs

Av camilla - 16 januari 2011 12:06


Bebisen


Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Den väger nu hela 1300 gram. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta.

Bebisen rör sig mycket och du kan antagligen känna många rörelser under dagen. Varje bebis har sin egen dygnsrytm och med tiden lär du dig känna igen dem. Vissa perioder med rörelse bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du lägga dig ned och räkna. Du bör kunna känna din bebis röra sig ungefär 10 gånger per timma. Om du känner mycket färre än så så kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.

Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen.

Barn som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga.

Du

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras

76 Dagar kvar till BF =)



Av camilla - 16 januari 2011 12:01


 

Ängeligen kan man lägga in video =)


Jag var  i v 26+2 här =) när jag spelade in =)


Kan se hon sparkar i typ 40 sec.. kolla riktig så ser ni spark å skrafftig rörelse

Av camilla - 11 januari 2011 10:30

Jag å tomas försov oss så vi fick fika fort, sen gick vi.. tror vi hann med bussen då var vi framme kl 09:30 å de var en 1 timme kvar till vi skulle till barnmorskan så vi gick fika innan vi gick till henne.. Vid 10:15 gick vi dit å så anmälda jag mig att jag var där, gick typ 3 min innan jag fick komma in till labbet=) Jag fick ta ett rör blodprov sen var de klart och vikten på 89 kg, sen skickade hon oss till barnmorskan, Vi fick vänta minst 10 min innan vi fick komma in,  Pratade om föräldrakurs men de fanns igen förrs den 12/2 då fick vi vänta lite med det, men de fanns idag kl 18:30 på sundsvall sjukhus på bb, men tyvärr så kunde vi inte åka dit..  Allt var bra med min värden =) Blodsocker 5,1 Blodtryck 115/60, Blodvärde 120, järnväde 120, Fosterljud 152 vaknade till så fick hon en spark på denna saken :P Fosterläge så var hon i neråt med huvudet =) 

Min startvikt var på 81 kg så jag hade gått upp 8 kg på 12 veckor å de tyckte banmorskan var jättte bra att jag hållt min vikt bra =) 

Ska tillbacka tisdag 1 febuari =)


När vi var klar hos barnmorskan så gick vi hem och hämta våra katter å dem fick vara i buren, Jag tog bussen in till stan å fick vänta typ 40 minuter tills den andra bussen gick mot härnösand =) Allt gick bra med katterna, Tova tyckte inte alls om att åka buss för all ljud som var inne i bussen, med därmot lova gjorde inte så mkt =) Jag var framme i härnösand kl 14:30, då fick jag vänta i hel timme tills sabina kom hem, men jag satt inne på tempo å vänta så länge, sen när sabin kom så gick jag in til tempo köpte torrfoder så katterna klara sig iaf i 1 månad där =) När vi kom till sabina så fick katterna hälsa på dem andra katter som sabina hade, hon hade 2 honor själv, så allt gick bra faktist men de var mer fräs å sånt ingen slagsmål =)  Då är jag lugn iaf, Kommer sakna dem men vi kommer hälsa på dem snart iaf igen =) Jag tog bussen hem kl 16:50 å då var jag i sundsvall kl 17:45, då hann jag med bussen till kvissleby kl 17:50, då fick jag vänta tills tomas kom med bilen å släpet, men tomas fick hjälp med flytten av syrran å hennes kille :) Dem klara med 2 gånger att åka med släpet fram å tillbacka till hudiksvall =) Vi var klar med allt vid kl 20:30, då åkte syrran till kvissleby å lämna tillbacka släpet å de är skönt med att allt är klart nu =)  Så tomas å jag var slut efter dagen så vi gick å la oss tidig den kvällen..


hej svejs

Av camilla - 9 januari 2011 11:03

» Jag är gravid i vecka 28+0
» Jag har varit gravid i 197 dagar
» Jag har 83 dagar till förlossningen
» Jag har klarat av 70% av graviditeten
» Bebisen väger c:a 1304 gram
» Bebisen är c:a 39,3 cm

 

 

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Tiden går fort bara 12 veckor,  83 dagar kvar till Bf Längtar så mkt =)

Av camilla - 6 januari 2011 16:13

Igår fick vi fixat med våra katter ska få bo så länge vi har flyttat =)

Mn moster kunde ställa upp åt oss  å det är jag verkligen tacksam över.. Så de kommer få flytta till härnösand så länge vi har hittat ett bättre ställe så dem kan oxå bo hos oss igen =)  


hej svejs dagboken


Älskad Från Första Stund, Njuter mina dagar som mamma

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Instagram: mammacamilla88

Instagram

Ella 2011-04-21

 

ÄnglaDottern Ida 2012-08-15

  

Den 15:e Agusti 2012 kl 12:44 föddes vår andra efterlägtad älskade dotter Ida stilla, fick aldrig känna hur livet var utanför denna värld

Hon vägde 3726 gram och var 53 cm lång, hon var så perfekt och fin liten flicka och väldigt lik sin stora syster Ella och strax efter fick vi veta att vi hade förlora henne i magen, Otrolig saknad, älskad och vi kommer alltid minnas dig <3

Isac 2013-11-13

 

Emilia 2015-08-20

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards